زيســـت زنـدگــــي


زيســـت زنـدگــــي

about links Categories Home Design

پوسيدگي و اهميت آن
-

پوسيدگي:

مواد تازه اي که از فضاي بيرون به کره زمين مي آن،خيلي کمن. البته شهاب سنگها و ذرات اتمي از فضا، جرم زمين رو افزايش مي دن، ولي ميزان اين افزايش خيلي ناچيزه. اتمهايي که در ساختمان موجودات زنده کنوني استفاده شدن، بازيافت شده و بارها در نسلهاي متوالي به کار گرفته مي شن. بعد از مرگ جانداران مواد آلي بدن اونها در فرآيند پوسيدگي به آهستگي به مواد معدني تبديل مي شه.

در پوسيدگي، سه عامل مهم نقش داره.

اولي آنزيمهاي هيدرولاز که در سلولهاي جانداران وجود داره و بلافاصله بعد از مرگ شروع مي کنه به تجزيه سلولها و بافتهاي خودش

 

لاشخورها با نوک زدن، کفتارها با چنگال کشيدن و گاز گرفتن و کرمها و حشرات با سوراخ کردن جسد به پوسيدگي کمک مي کنن.

 

 

 

و سومي هم گروهي از باکتريها و قارچها موسوم به تجزيه کنندگان هستن 

که از جسد تغذيه مي کنن و با تجزيه مواد آلي اون، نقش اصلي رو در فرآيند پوسيدگي دارن.

 

 

 

مکانيسم ايجاد پوسيدگي توسط تجزيه کنندگان:

 

 

بعد از مرگ جاندار، تعدادي باکتري يا قارچ روي اون مي شينن و شروع به توليدمثل مي کنن. اين باکتريها و قارچها بعد از اينکه به همه بخشهاي جسد نفوذ کردن با ترشح آنزيمهاي گوارشي مواد موجود در جسد رو هضم مي کنن. در واقع مواد موجود در بدن جاندار رو به صورت محلول در مي آرن. مواد تجزيه شده به وسيله اين ميکروبها جذب مي شه.

 

مولکولهاي غير آلي مثل آب، دي اکسيدکربن، نيتراتها و فسفاتها نيز از فرآورده هاي ناشي از پوسيدگي هستن که وارد چرخه اکوسيستم مي شه. معمولا" قسمتهاي نرمتر مثل ماهيچه ها و پوست خيلي سريعتر از بخشهاي سخت مثل استخوانها، دندانها و چوب تجزيه مي شن.

 

اسکلت بدن مهره داران و صدف نرم تنان تا سالها بعد از مرگ تجزيه نمي شه.

 

فرآيند پوسيدگي گرما زاست، چون ميليونها باکتري که در حال تجزيه هستند در حين فعاليت گرما توليد مي کنند.

 

علت اصلي بوي بد ناشي از تجزيه بدن جانداران، باکتريهاي خاصي هستن که براي تنفس به جاي اکسيژن از گوگرد استفاده مي کنن و گازهاي بدبويي رو آزاد مي کنن.

 

 

 

شرايط لازم براي پوسيدگي:

 

بر اساس آزمايشهايي که انجام شده، براي اين که بقاياي موجودات کاملا" تجزيه بشن، شرايطي مثل رطوبت و گرماي کافي و اکسيژن مورد نيازه.

 

الف) رطوبت کافي:

وقتي رطوبت زياد باشه، باکتريها هم رشد و تکثيرشون زيادتر مي شه و هاگ قارچها هم فعال مي شن. به همين دليل بود که در مصر باستان، از روش موميايي کردن براي حفاظت اجساد سلاطين استفاده مي کردن تا از تجزيه و فروپاشي اونها جلوگيري بشه. در فرآيند موميايي کردن، احشاي داخلي رو از بدن خارج مي کردن و جسد رو با صمغ و روغنهاي گياهي پر مي کردن. بعد جسد رو 40 تا 70 روز در آب و نمک غليظ قرار مي دادن تا همه آب اون کشيده بشه و کاملا" خشک شه.

و در نهايت هم جسد رو با نوارهايي از جنس کتان که آغشته به مواد خاصي بودند، مي پوشاندن.

يه جسد موميايي شده انقدر خشک و بي آبه که اصلا" محيط مناسبي براي رشد و تکثير ميکروبهاي تجزيه کننده فراهم نمي کنه.

 

 

ب) گرماي کافي:

 

در محيطي که گرما کافيه، ميکروبها، متابوليسم ( سوخت و ساز ) بيشتري و رشد و تکثير قابل توجهي دارن. به همين خاطر پوسيدگي و تجزيه در گرما با سرعت بيشتري انجام مي گيره.

برعکس در سرما، پوسيدگي بسيار کنده تا جائيکه در دماهاي زير صفر درجه سانتي گراد معمولا" پوسيدگي رخ نمي ده. مثلا" جسد ماموتهايي که هزاران سال پيش در سيبري مردند، به شکل معجزه آسايي در يخهاي قطبي سالم مونده و از نظر تغذيه اي قابل استفاده ست.

 

 

ج) اکسيژن:

 

اکثر ميکروبهاي موثر در تجزيه و پوسيدگي براي تنفس به اکسيژن نياز دارن.

 

ساير ميکروبها بدون نياز به اکسيژن نفس مي کشن که به اين تنفس، تنفس بي هوازي گفته مي شه.

 

هنگام تنفس بي هوازي اسيد توليد مي شه که اين اسيد از تجزيه و پوسيدگي جلوگيري مي کنه. در واقع اگر اکسيژن نباشه پوسيدگي کامل نمي شه.

 

تورب يا ذغال سنگ ناقص در شرايط بي هوازي بوجود مي آد. به همين دليل که اجسادي که در تورب مدفون شدن از پوسيدگي مصون مي مونن.

 

 

 

د) نبود ترکيبات شيميايي نابود کننده تجزيه کنندگان:

زيست شناسان براي حفظ ثبات نمونه ها، اونا رو در محلولهاي شيميايي نگهدارنده مثل الکل و فرمالين نگهداري مي کنن. در کاليفرنيا از توي گودالهاي پر از قير، اسکلتهاي سالم ببرهاي منقرض شده دندان شمشيري که ميليونها سال پيش از بين رفتن بدست اومده.

 

اهميت پوسيدگي:

 

اگر پوسيدگي صورت نمي گرفت و بقاياي موجودات زنده در محيط انباشته مي شد، عفونت و آلودگي سراسر محيط رو مي گرفت. از طرف ديگه چرخه عناصر شيميايي از قبيل کربن و نيتروژن در طبيعت به کمک پوسيدگي کامل مي شه. تا از عناصر شيميايي به دفعات زياد در طي نسلها استفاده بشه.

روشهاي استفاده کردن از پوسيدگي متفاوته. مواد پوسيده به شکل کود براي گياهان بسيار مفيدن.

پوسيدگي در از بين بردن زباله ها هم مهمه. زباله هاي تجزيه پذير مثل غذاهاي مونده، پوست سيب زميني و تفاله هاي چاي به وسيله تجزيه کنندگان از محيط طبيعي پاکسازي مي شن و مواد شيميايي اي که در بقاياي موجودات زنده وجود داره رو به چرخه طبيعي بر مي گردونن.

وقتي روي شنهاي کنار دريا راه مي رين خيلي بايد مراقب باشين و هيچ وقت بدون کفش يا دمپايي نباشين. مي دونين چرا؟ اگر خوب به شنهاي اطرافتون نگاه کنين مي بينين که پر از سرنگ و شيشه و پلاستيک و سوزن و ... است. متاسفانه اين مواد هيچ وقت پوسيده نمي شن،چون اصلا" توسط ميکروبها تجزيه نمي شن. بنابراين مواد استفاده شده در اونها ديگه به چرخه طبيعي نر نمي گرده.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: